Bombardier ujawnił w ostatnich dniach, że jego flagowy samolot, biznesowy Global 7500, osiągnął łącznie 75 różnych rekordów prędkości. Global 7500, który został oficjalnie wprowadzony na rynek długodystansowych odrzutowców biznesowych w grudniu 2018 r., jest największym zbudowanym odrzutowcem biznesowym w branży.
Ten duży bizjet zwiększył kilka istniejących rekordów, dodając ostatnio kilka kolejnych osiągnięć najlepszych prędkości w parach miast, które obecnie wynoszą 75 różnych rekordów prędkości.
Bombardier Global 7500 zgromadził już kilka rekordów od czasu jego wprowadzenia, w tym na locie o długości 15 098 kilometrów (8 152 mil morskich)
w marcu 2019 r. z Singapuru do Tucson oraz 15 232 km (8 225 mil morskich) w październiku 2019 r. z Sydney do Detroit, najdłuższym locie kiedykolwiek zarejestrowanym w lotnictwie biznesowym.
Inne rekordy prędkości ustanowione przez Global 7500 obejmują loty z Miami na Florydzie do São Paulo w Brazylii; z Tokio w Japonii do Los Angeles w Kalifornii; z Tokio w Japonii do San Jose w Kalifornii; z Los Angeles w Kalifornii do Auckland w Australii oraz z Dżuddy do Londynu . Kolejne nowe rekordy prędkości obejmują:
- lot z Tokio do Hongkongu w zaledwie 3 godziny i 40 minut,
- lot z New Delhi do Tokio w zaledwie 7 godzin,
- lot z Los Angeles do Auckland w 11 godzin i 55 minut.
- Te nowe rekordy prędkości nadal pokazują, że Global 7500 jest sprawdzonym, niekwestionowanym liderem w swojej kategorii i samolotem biznesowym o niesamowitych osiągach, który szybko i niezawodnie przenosi naszych klientów do odległych miejsc docelowych. Jeszcze bardziej imponujące w tych rekordach jest to, że są one wykonywane w ramach rutynowych lotów, w tym niektórych misji z pasażerami na pokładzie. Niejednokrotnie byliśmy podekscytowani, że klienci i potencjalni klienci byli na pokładzie podczas ustanawiania rekordów w parach miejskich - powiedział Jean-Christophe Gallagher, wiceprezes Bombardiera ds. sprzedaży samolotów.
Informacyjnie o samolocie Global 7500 to jeden z najszybszych i najdalej latających prywatnych odrzutowców, jakie kiedykolwiek stworzono. Bombardier po raz pierwszy ogłosił program w październiku 2010 r. Wejście samolotu do służby było pierwotnie zaplanowane na 2016 r., ale kilka opóźnień w procesie testów w locie przesunęło harmonogram o kilka lat. Transport Canada oficjalnie certyfikowała samolot we wrześniu 2018 r., a Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) w listopadzie 2018 r. Został on oficjalnie zaprezentowany jeszcze w tym samym roku.
Bombardier Global 7500 ma kadłub o ponad jedenaście stóp dłuższy niż pierwszy samolot Global, dzięki czemu samolot ma największą kabinę w klasie biznesowych odrzutowców ultradługodystansowych. Samolot jest napędzany dwoma silnikami General Electric Passport, z których każdy zapewnia prawie 19 tys. funtów ciągu. Podczas programu testowego Global 7500 udowodnił, że dysponuje większym zasięgiem niż jakikolwiek inny samolot korporacyjny, poprawiając deklarowany przez producenta zasięg o 300 nm, do poziomu 7,7 tys. nm (prawie 14,3 tys. km).
Wkrótce Global 8000Niesamowite atrybuty samolotu Global 7500 zostaną jeszcze bardziej ulepszone wraz z wprowadzeniem samolotu
Global 8000, ogłoszonego w 2022 r. Wersja 8000 będzie dysponowała zasięgiem 8 tys. mil morskich (około 14,8 tys. kilometrów) i prędkością dochodzącą do 0,94 Macha (około 1 tys. km/h). oferując klientom unikalną mieszankę wyjątkowych osiągów w połączeniu z najpłynniejszym lotem i najlepszymi doświadczeniami dla pasażerów.
Niektóre z możliwości Globala 8000 można było zaobserwować już w maju 2021 r. w trakcie lotu demonstracyjnego nowego Globala 7500. Samolot, któremu towarzyszył F/A-18 NASA, wielokrotnie osiągał prędkości przekraczające 1,015 Macha (1243 km/h), co stanowiło kluczowy krok w osiągnięciu maksymalnej prędkości operacyjnej 0,94 Macha (1151 km/h) i stał się najszybszym odrzutowcem biznesowym na świecie i najszybszym w lotnictwie cywilnym od czasu Concorde'a.
Produkcja samolotów Bombardier Global 8000 jest obecnie prowadzona w zakładach Bombardiera w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Meksyku, a program postępuje zgodnie z planem wejścia do służby w 2025 r. W oczekiwaniu na planowane wprowadzenie do użytku odrzutowca biznesowego Global 8000, obecni klienci samolotów Global 7500 mogą zakupić aktualizację za pośrednictwem jednego z centrów serwisowych samolotów Bombardier. Korzyści z modernizacji będą obejmować zwiększenie prędkości maksymalnej samolotu, zwiększenie jego zasięgu i zapewnienie pasażerom wyższego poziomu wilgotności, a ciśnienie w kabinie na wysokości 41 tys. stóp (12 496 m) będzie równe wysokości zaledwie 2,9 tys. stóp (883 m).